woensdag, april 29, 2015

Restaurant Saturne, Parijs

Aan eetgelegenheden in Parijs geen gebrek, het is allicht een understatement. Dat je goed kunt eten in de lichtstad staat als een paal boven water, dat je mits een beetje pech van een kale reis terugkomt echter ook. Geen paniek, een beetje foodie weet waar hij moet zijn en restaurant Saturne stond dan ook met een dike stift aangevinkt in onze agenda. 16 jaar samen, dat moest nu eenmaal gevierd worden.
 
Comfortabele designstoelen en mooi afgewerkte tafels - tot u spreekt de meubelmaker in spe - een indrukwekkende wijnklimaatkast, aangename houtaccenten en een glazen koepel die het restaurant van voldoende licht voorziet, van een Scandinavische invloed gesproken! Vriendin was onmiddellijk verkocht en stiekem was dat ook de bedoeling.
 
Voor het aperitief had ik mijn zinnen gezet op een fles Oude Gueze 3 Fonteinen maar de wederhelft deed de keuze overhellen richting twee feestelijke glazen champagne. Nooit een slechte keuze.
 
Dat men bij Saturne gewend is om tijdens de lunch voornamelijk voor een zakenpubliek te koken liet zich vooral merken in de snelheid van de service. In geen tijd stond ons voorgerecht voor onze neus, 'sardines, komkommer, bottarga en monniksbaard'. Fris en smaakvol, zo hebben ik mijn starters graag. Amuses, daar lijken ze in Parijs dan weer niet aan mee te doen. Zonde.

Saturne, Parijs - Sardine, komkommer, bottarga, monniksbaard

Aangezien het aspergeseizoen ook in Parijs was aangebroken kon ik niet anders dan het witte goud een kans te geven, iets wat ik me geen seconde beklaagd heb. Het hoentje, een 'poularde de Dordogne' in wiens gezelschap de asperges geserveerd werd was van een opperste klasse. Zacht vlees, krokante vel, heerlijke jus... een simpele braadkip gaat nooit meer hetzelfde smaken.

Saturne, Parijs - Hoen, witte asperges, lijnzaad

Aan de overkant van de tafel werd er ook vrolijk gelachen want de 'wijting met koolblad, erwtjes en venusschelpen' wist tevens te bekoren. Met een goede dertig graden op de thermometer was het niet alleen vol lente in de stad, ook in het bord.

Saturne, Parijs - Wijting, kool, erwtjes, venusschelpen

De lokroep van chocolade, vriendin is allicht niet de enige persoon die hier als een blok voor valt. 'Chocolade, boekweit en nootjes' mag dan wel verleidelijk klinken - dat was het gelukkig ook - de kans is reëel dat het ook een 'zwaar' dessert is. "Dat het smaakte" wist Ann, maar de volgende keer zou ze iets frisser kiezen. We komen dus terug zo blijkt.

Saturne, Parijs - Chocolade, boekweit, nootjes

Een doorwinterd foodie als mezelf weet natuurlijk dat je de maaltijd maar beter 'licht' probeert af te sluiten. Ik bedankt vriendelijk voor het kaasaanbod ook al had ik daar zin in, en opteerde voor de tot de verbeelding sprekende beschrijving 'wortel, sinaas, yoghurt'. Fris, tikkeltje zuur, aangename structuren, licht... alles wat ik ervan verwacht had and then some!

Saturne, Parijs - Wortel, appelsien, yoghurt

Restaurant Saturne
Rue Notre-Dame des Victoires 17
75002 Parijs
Info Saturne

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...