donderdag, november 20, 2014

The Jane, Upper Room Bar

Een bezoekje aan The Jane, of de Upper Room Bar althans, het moest er ooit een keertje van komen. Dat ik niet de man ben om maanden (lees drie) van te voren te reserveren mag dan al een gegeven zijn, de herinnering aan  een fenomenaal etentje in Oud Sluis had makkelijk met die principes komaf kunnen maken.
 
Dinsdagavond stond er onder de noemer 'Beer & Bites' een tasting op het programma waarbij lekkers van de brouwerijen Liefmans, Duvel Moortgat en De Koninck gekoppeld zou worden aan de culinaire hoogstandjes welke Nick Bril en Sergio Herman dagdagelijks uit hun immer stijlvolle koksoutfit weten te toveren.
 
De bevallige aanwezigheid van de gezusters Leyers en socialite Joy Anna Thielemans ten spijt, de meest fonkelende ster van de avond was zonder twijfel brouwster op rust Rosa Merckx. Maar liefst negentig lentes oud, maar stralen gelijk een jong veulen. Ik durf zelfs te betwijfelen of de pailletten op haar blouse er voor iets tussen zatten.

Liefmans @ The Upper Room Bar

Ligt het aan de kleur, dan wel aan de mierzoete smaak welke onverlaten wel eens aan een kriekbier toedichten, feit is dat kriekbier al langer dan vandaag wordt afgedaan als zijnde een 'vrouwendrankje'. Mocht je zelf ook die mening zijn toegedaan, dan wil ik je ten stelligste de 'Liefmans Kriek van 2005', exclusief verkrijgbaar bij The Jane, aanraden. Zijn mooie geronde smaken maakt van dit kriekbier een starter om u tegen te zeggen.
 
In het begeleidende kommetje kregen we een 'ceviche van makreel met jonge groenten' geserveerd. De frisse smaak van de krokante groentjes en zachte stukjes makreel paste perfect bij het biertje in het glas. Pairing geslaagd heet dat.

Liefmans Kriek 2005 (Liefmans, Oudenaarde) & Makreel, jonge groenten
 
Het weer buiten is er nog niet naar, maar gezien onze klok ondertussen in winteruur tikt, was het maar wat logisch dat ook de Winterkonick de revue zou passeren. Daarbij een bordje met een zalige 'huisgemaakte pate, pickles en toast'.
 
Met 'een bolleke' kun je bij mij niets verkeerd doen - wat zeg ik, ik had er eerder die avond al twee op - en ook de wintervariant weet me te bekoren. Ook over de pate niets dan goed. Dat radijsje, het krokantje, de gebrande hazelnoot of het uitje... het complementeerde de stevige paté alleen maar. Deze dagen zul je het in Antwerpen nog zelden horen maar in 2014 durf ik me er toch aan wagen. Lang leve de winter!
 
Winterkoninck (De Koninck, Antwerpen) & Huisgemaakte pate, pickles en toast

Wat de heren Herman & Bril achter een fornuis klaarspelen - met name smaaksensaties creëren die bijblijven - dat doet Paul Morel met evenveel flair en vakkennis achter de bar.
 
Te weinig geweten is dat je in de Upper Room Bar ook terecht kunt zonder reservatie. Hier kan je terecht voor fijne wijntjes, memorabele cocktails en exclusieve bieren, al dan niet gecombineerd met enkele 'bites'. De kaart welke verschilt van die van het restaurant telt 14 gerechten welke van prijs variëren tussen de 8 en 14 Euro.
 
De Upper Room Bar is trouwens ook de ideale plaats om de grandeur van deze prachtig gerenoveerde kapel te bevatten. Het balkon leent zich dan weer voor de obligatoire foto met daarop zowel de indrukwekkende luchter als de neon doodskop.

Upper Room Bar, Paul Morel at work
Beste reclameslogan van het jaar? 'Not really from India and not really a Pale Ale', het onderschrift op de gesmaakte Vedett IPA van Duvel-Moortgat. Doorgaans geserveerd in een fijn glas met Indiase kleuren, in The Jane mag dat een zilveren beker zijn waarin ook een Mint Julep niet zou misstaan. Een siroop op basis van Vedett IPA en Paul Morel is vertrokken gok ik dan.
 
Ook niet van India al waren er meer dan voldoende raakvlakken, het hapje op basis van 'kokkel, kikkererwt, limoen en curry'. Mooi hoe Nick Bril samen met (bier)sommelier Nicolas Soenen er bij hun pairings telkens weer 'boenk' op zaten.

Vedett IPA (Duvel Moortgat)  & Kokkel, kikkererwt, curry en limoen

Mijn kop eraf als de exclusieve Liefmans Goudenband van 2004 een bier is dat door iedereen gesmaakt wordt. Met zijn complexe, gelaagde smaken is het wat mij betreft een absolute aanrader, maar niet voor ieders smakenpalet.
 
Ik mag hopen dat  de fenomenale 'Bak Kut Teh' vast op de kaart staat in The Jane, zoniet vrees ik bij mijn volgende bezoek een scène te maken. Niet dat mij iets gevraagd werd maar deze interpretatie van een traditionele Chinese soep is absolute wereldklasse. Hemels zacht buikspek heb ik al eerder gegeten, maar nooit in combinatie met een dergelijke bouillon. Sprakeloos!

Goudenband 2004 (Liefmans, Oudenaarde) & Bak Kut Teh

Als laatste in de rij van vijf volgde er een cocktail van de hand van Paul Morel op basis van 'passievrucht, Duvel Tripel Hop en Arabische kruiden'. De basis voor de cocktail werd aan de bar met behulp van een kidde gemaakt, de afwerking met de premix in stijlvolle karaffen gebeurde in de zaal.
 
Na vier biertjes was dit drankje een welgekomen afwisseling al moet ik eerlijk bekennen dat ik de Duvel Tripel Hop in de cocktail miste. Daarvoor leunde de smaakbalans ook iets te fel door naar de fris zurige kant.  Een retourtje naar de Upper Room Bar dringt met andere woorden op. Meer zelfs, ik kijk er al naar uit!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...