dinsdag, oktober 22, 2013

Meteor Food Truck

Afgelopen zondag stond 'Krachtvoer' op mijn programma, het festival over eten van Alle Dagen Honger en Villanella. Met veel plezier luisterde ik naar de inspiratiebronnen van Corazon de Raeymaeker, Dorien Knockaert en Kobe Desramaults, deed ik van cocktailworkshop met Olivier Jacobs van Jigger's, keek ik aandachtig naar twee docu's over ggo's en struinde ik over het marktje dat werd samengesteld door de mensen van Thursday Dinners. En als ik niet één van eerder vernoemde dingen aan het bezigen was, dan hing ik volkomen terecht aan de toog bij de mannen van de Meteor Food Truck! 
 
Meteor Food Truck - Maarten aan de Boretti
 
Veel ruimte om te manoeuvreren heb je alvast niet in zo'n foodtruck, maar dat hoeft niet per sé een nadeel te zijn. Zo hoef je niet niet nodeloos van hot naar her te lopen mocht je iets mankeren want alles heb je gewoon bij de hand. Naast Maarten en Floris, de twee chefs van dienst was er nog voldoende ruimte voor een Boretti gaspit met frytop - waar ken ik dat toch van - een koeling, een oven en voldoende opbergruimte voor ingrediënten, glazen en toebehoren. Als pakweg Kwinten de Paepe van Trente in een in omvang bemeten keuken de pannen van het dak kan koken, dan moet zoiets in een mobiele keuken evenzeer lukken.

Meteor Food Truck - Floris & Maarten
 
Iemand aan het fornuis en iemand aan de passe, meer is er op een goede mise-en -place na niet nodig om het ene na het andere kleine culinaire hoogstandje uit je hoge hoed te toveren. Twaalf gerechtjes stonden er op de kaart - ik durf een dergelijk aanbod al gedurfd noemen - en bij het zien van twee afgewerkte bordjes werd ik gesterkt in mijn voornemen om het hier niet bij één gerechtje te houden.
 
'Bouchots (uitverkocht) met oude gueuze en peterselie', 'wortel met duindoornjus en zachte kaas', 'oester met warmoes en beurre blanc' of 'BBQ style ribben met een kruidige dip'... alles klonk even verleidelijk. 
 
Meteor Food Truck - Heerlijk eten

Mijn eerste keuze was snel gemaakt, 'varkensrillettes met uiencompote en zuurdesembrood'. Nothing fancy, maar wel een heel eerlijk bordje. En omdat goede voornemens niet enkel voor met nieuwjaar zijn besloot ik op dat eigenste moment om thuis ook rillettes te maken. Ideale activiteit om al die gewonnen tijd optimaal te benutten want het leven, zo leerde ik op Krachtvoer, dat is uiteindelijk een nuloperatie. Perfect bordje om mee te starten en ideaal in gezelschap van een Saison Dupont.

Nog tijdens de cocktailworkshop van Olivier leerde ik dat de 'geroosterde varkensnek met gerookte bouillon, granen en ui' dik in orde was. En wie ben ik om goed advies in de wind te slagen? Opnieuw richting foodtruck met andere woorden om het opgekomen hongertje te stillen, opnieuw geen spijt van. Zachte varkensnek, een smakelijke bouillon, mooi gegaarde granen en een licht gekarameliseerd uitje. Comfort food heet dat!


Roet in mijn eten, ik ben daar geen fan van. Mijn plan mezelf aardig vol te proppen met allerlei lekkers - ik was immers niet één van de gelukkigen die plaatsjes kon bemachtigen voor het Transguardia diner - kwam abrupt tot een einde toen er vriendelijk doch kordaat gemeld werd dat de mensen van Meteor ermee moesten stoppen. Tot de verbazing van Floris en Maarten trouwens die duidelijk op een langer shift voorzien waren. Een laatste stuk steak van 't paardje was mijn deel, net als de resterende Saison uit de 75cl fles alvorens netjes zoals het hoorde mijn afwas op de daartoe voorziene plaats te deponeren. Afscheid in mineur, al was het wel bijzonder lekker!


Meteor Food Truck



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...