woensdag, maart 06, 2013

To be or not to Bistronomie 2013

Zondagochtend, 11 uur, een schoon uur om brouwerij De Koninck binnen te wandelen. Als er mij een foto van mezelf gevraagd wordt gebruik ik al jaren een exemplaar waarop ik me enigszins probeer te verstoppen achter 'een Bolleke'. Gewoon, omdat ik dat graag drink. Er is natuurlijk ook de ijdele hoop ooit een vette sponsordeal in de wacht te slepen maar totnogtoe wordt mijn volharding karig beloond. Zondagochtend, 11 uur dus. Wat kwamen we hier ook alweer doen?

Verschillende restaurateurs en hun gevolg,  een handvol foodies en bekende koppen zoals daar zijn Alain Coninx en Gene Bervoets... Zou hier mogelijk de nieuwe Bistronomie 2013, de musthave gids bij uitstek worden voorgesteld? Het leek er alvast wel op.

Bistronomie 2103 - nieuwe gids!

Een voorstelling op zondagochtend in een brouwerij, ik weet dat wel te smaken. En omdat men in het huis des heres ook niet mag vloeken leek koffie drinken in een brouwerij ook niet direct een optie. 'Bollekes' dus en dat zo rond de klok van 11 uur? Niets mis mee, en al zeker niet als daar lekkere hapjes bij geserveerd worden. De heren Herman & De Mangeleer mogen dan wel hun buik vol hebben van coquilles, bij mij gaat dat er altijd in, zelfs tijdens Dagen zonder Vlees. Uitzonderingen,  die moeten er zijn, waarna ik nog een carpaccio en een quiche lorraine weglepelde.

Dagen zonder Vlees - don't mind if I don't

Ondertussen is het genoegzaam bekend, in de gebouwen van De Koninck kun je de prachtige rijpingscellen van kaasmeesters Van Tricht terugvinden. Nogal wiedes dat er dan een kaas en bierdegustatie op het programma staat.

Een vanillekaas - te herkennen aan een kenmerkende zwarte streep - met een overduidelijk aanwezig maar toch zacht vanille aroma in combinatie met een Bolleke, een stevige 'Comté Fort Saint Antoine' die zich geweldig laat begeleiden door een aperiefglaasje Duvel, of een Bio Bleu van het Hinkelspel in een pairing met Liefmans. Bijzonder fijn, een tekening moet id daar niet bij maken neem ik aan.

Kazekes van Van Tricht

Niets makkelijker dan nu enkele namen van restaurants te droppen die in de gids voorkomen. Geloof me vrij, er staan enkele bijzonder leuke zaken tussen - ahum, JeF, Veranda - maar ik ga er absoluut niets over zeggen. Amper 9,95 € kost deze parel en je kunt er donder op zeggen dat je daar veel plezier aan gaat beleven. Niet alleen aan het lezen, maar vooral aan het ontdekken en proeven. Is het aan mij om je net dat plezier van het ontdekken te ontnemen? Ik dacht het niet!

In het gezelschap van wijze mensen wordt al snel met quotes gestrooid. Eentje van Felix Timmermans wil ik u alvast niet onthouden.  "Samen eten is olie voor de vriendschap!" Nog eentje die Gene Bervoets zich liet ontvallen - "Het is pas crisis als bier en wijn op is" - zou een bekende tegelspreuk zijn. Tierlanntijntjes denk ik dan!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...