zondag, augustus 05, 2012

Huisgemaakte falafel

De eerste keer dat ik falafel at, ik herinner het me alsof het gisteren was, dat was tijdens mijn eerste bezoek aan het fantastische Barcelona. Dat moet nu zo'n 13 jaar geleden zijn en ik vond er, eerlijk is eerlijk, geen zak aan. U moet weten dat ik toen nog niet de man was die ik nu ben, en een gerechtje dat grotendeels uit kikkererwten bestond, dat bleek ik toen maar niets te vinden. Nieuwe tijden, nieuwe man. Gelukkig maar!

Falafel

Nodig voor 4 personen:

1 blik kikkererwten (400 gr) uitgelekt en afgespoeld
1 middelgrote ui, fijngehakt
1 teentje knoflook, fijngehakt
klein handje bladpeterselie, fijngesneden
5 el panko (paneermeel kan ook)
3 el sesamzaadjes, indien mogelijk gerookt of met knoflooksmaak
komijn, peper en zout

Doen:

- De uitgelekte kikkererwten pletten en mengen met de fijngehakte ui, knoflook, sesamzaadjes, bladpeterselie en panko

- Kruid naar smaak met peper, zout en komijn

- Maak kleine burgers van het kikkererwtenmengsel en bak deze in een pan met dikke bodem in hete olie tot ze een mooie korst hebben.

-  Serveer tussen een pitabroodje met een beetje sla, een schijfje tomaat en een sausje naar keuze.

* Bord: Boch, 0,75 €, lokale kringloopwinkel

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De beste falafel eet je bij AL WALI in Antwerpen (een tip van Willem Asaert ooit in Culinaire Ambiance). Volmondig mee eens!

Sid Frisjes zei

Wij houden dan weer angstvallig vast aan het huismotto "al wat je zelf doet, doe je meestal beter".

Wat niet wegneemt dat we Al Wali eens op het lijstje moeten zetten dan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...