zondag, december 12, 2010

Restaurantweek - De Pastorie *

Naar pakweg Namen, Brugge of Antwerpen afzakken voor een goed restaurant, het kan niet op, maar een sterrenzaak op een steenworp van huis bezoeken, ho maar! Gelukkig was ik er als de kippen bij om een reservatie in de wacht te slepen bij De Pastorie in Lichtaart tijdens restaurantweek.

Een prachtig pand, een ontvangst om u tegen te zeggen en een interieur dat een zekere grandeur uitstraalt... drie ingrediënten voor een aangename eetervaring. De aperitief van het huis als gezel tijdens het kennismakingskwartiertje kon alvast tellen.






Samen met de aperitief kwamen ook de eerste wachthapjes de keuken uitgetoverd. Een kaassoesje, tartaar van Blauw-Wit rundsvlees en een royale bisque van garnalen... om van een keur aan zelfgemaakte broodjes nog maar te zwijgen. Tijdens de gehele menu heb ik me een broodje met ingebakken spekjes, eentje met een kaas korst, een wit puntbroodje, een zuurdesem broodje en allicht nog een ander laten welgevallen. Misschien moet die VT4 zoektocht naar de beste bakker gewoon een tussenstop in De Pastorie houden?



Niets mis met een driegangenlunch, maar de optie tot een extra gerechtje kan ik toch niet zomaar naast me neer leggen zeker. Goede keuze ook, want de 'flan van kreeft, een langoustine, butternut' was om duimen en vingers bij af te likken.



Het tweede gerecht - en ondertussen bleef men maar royaal wijn schenken - een bordje waarop 'Kabeljauw, girollen, spekjus en gerookte ganzenlever' de hoofdrol speelden, mocht er ook wezen.


Het hoofdgerecht was een combinatie van 'everzwijn, knolselder, kastanjes, aardpeer'. Voor diegenen die uit de foto zouden durven afleiden dat dit een karige portie was, weet dat er nog een repasse was. Een tweede stukje vlees, andere groentjes en een andere aardappelbereiding... al vaak op restaurant geweest maar zelden meegemaakt.


Het dessert, een 'strakke chocoladebalk en geglaceerd nougatijs' was zonder meer goed. Ik ben geen fan van geconfijt fruit maar het ijs heb ik wel netjes opgegeten. De twee stukjes banaan hadden voor mij niet gehoeven, lekker waren ze wel.


Lekkers bij een tasje thee: 3 verschillende koekjes, een cuberdon, een praline naar keuze en op de koop toe ook nog eens 4 minidessertjes. Op het randje van overdaad, maar wanneer het heerlijk eten betreft zou ik dat nu geen zonde durven noemen. Mooie afsluiter van een aangename lunchnamiddag.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...