dinsdag, juni 08, 2010

Culinaria² 2010 - menu 3

Afgelopen zondag even snel snel met de trein een retourtje Turnhout - Brussel gemaakt. Gewoon, om op Culinaria² bij een paar sterrenchefs te gaan eten. Moet toch kunnen, niet? Dat het na een mooie eerste editie vorig jaar, deze keer opnieuw een schot in de roos zou zijn mocht alvast blijken uit de fikse wachtrij aan de balie die men mij had toegewezen. Er volgden vriendelijke verontschuldigingen dus zo erg was dat nu ook weer niet. Het gaf me verder ook de mogelijkheid om op mijn gemak in het programmaboekje te kiezen welke menu het zou worden.

Menu drie dus, met in de hoofdrol Mario Elias van Le Cor de Chasse *, Wout Bru van Chez Bru ** (al bleek hij noch zijn team, op zondag in geen velden of wegen te bespeuren), Peter Goossens van Hof Van Cleve *** en ook Tim Meuleneire en Wouter Van Tichelen van De Koopvaardij *. Klinkt goed, smaakte nog beter!

Eerste gerecht was: 'Kreeft 'in de mist', venkel, appelsien, algen, daslook'. Mario Elias mocht vorig jaar reeds verrassen met zijn dessert, een prachtige interpretatie rond het parfum 'Homme' van Guerlain. Voorgerechten gaan hem duidelijk even goed af. Een aangename starter.


Voor de tweede keer al liet Wout Bru me in de steek, en wederom is het Lionel Rigolet van Comme Chez Soi ** die de meubelen redt. Een frisse 'carpaccio van Sint-Jakobsvruchten, gemarineerd met oosterse kruiden' was mijn deel, net als een fikse handdruk en korte babbel met Lionel. Lang geen gummiballs trouwens zoals Goossens deze delicatessen rond deze tijd van het jaar wel eens durft te noemen.


Over Goossens gesproken, ook hem niet gezien deze zondag. Zijn team, dat net zoals in het restaurant op dergelijke momenten gelukkig ook zonder de meester kan, toverde een fel gesmaakte creatie van 'gesmoorde kalfswangen, knolselder, dragon en parmezaanse kaas', uit hun hoge hoed.


Als afsluiter was er het mooie 'ceci n'est pas une orange' van de heren van de Koopvaardij. Prachtig plaatje, lekkere smaken... allicht het mooiste bordje van de dag.



Maar waarom afsluiten als Pierre Marcolini ook een stand heeft op Culinaria²? Dan neem je zijn degustatiepalletje toch gewoon mee door, niet? Zo gezegd zo gedaan. Beetje wringen, maar het kon er nog net bij.





Algemene indruk, Culinaria² was wederom een winnertje. Akkoord, het was er druk, warm en er ontbrak zowaar een chef met zijn equippe maar los daarvan? Los daarvan blijft het een laagdrempelig event, waar een zeer breed publiek niet alleen de mogelijk krijgt om verschillende sterrenchefs aan het werk te zien, men kan hun creaties ook proeven. Rendez-vous volgend jaar? Ik dacht het wel. Niet twijfelen, doen!

7 opmerkingen:

Mii-jou zei

Volgend jaar ben ik daar ook van de partij, dat staat nu al vast! Die 'ceci n'est pas une orange' komt me trouwens bekend voor. Hebben Jimmy en Lucie daar ook niet van geproefd?
En nog iets: is het normaal dat ik nog nooit van daslook had gehoord? (Als je gisteren niet naar Mijn Restaurant hebt gekeken, negeer je die vraag maar.)

Mii zei

En nu pas zie ik dat jij ook daslook degusteerde op Culinaria. Het toeval is de wereld nog niet uit. Ofwel heb ik gewoon een gat in mijn cultuur.

Sid Frisjes zei

Meer zelfs, ik koop in de Bio Planet wel eens een crème van geitenkaas met daslook. Lekker voor op de boterham.

Mii zei

Gat in mijn cultuur dus. Dat is bij deze in het kader van mijn opvulactie dan ook alweer opgevuld.

Lisa van Namida Food zei

Culinaria is inderdaad een must-see en must-taste! Leuk om jouw impressie van menu 3 te lezen!
Was het dessertendiner van Carte d'Or ook in dit kader?

Sid Frisjes zei

Culinaria² staat al terug op m'n agenda voor volgend jaar. Carte d'Or was iets afzonderlijk, maar uiteraard ook de moeite.

Ben zei

Culinaria lijkt serieus culinair genieten! Helaas heb ik het nog niet persoonlijk mogen ervaren. Culinair genieten kan trouwens ook op www.kortingstafel.nl en dan houd je ook nog eens rekening met de portemonnee! Je hebt alleen een accountje nodig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...