woensdag, oktober 03, 2007

Ode aan ons moeder.


Zijn er kookboeken die nog kunnen verrassen? Als ze uit de stal van Uitgeverij Homarus komen mag je er donder op zeggen van wel. Verrassen deden ze al met hun inmiddels bekende trilogie en met hun laatste, “De keuken van ons moeder. Het culinaire erfgoed van België”, weten ze zelfs te ontroeren. Eigenlijk deden ze dat ook al met hun uitgave over Willy Slavinsky maar die heb ik dan weer niet in huis.

Zoals de titel doet vermoeden staat de keuken van moeder centraal en zowat iedereen heeft daar toch goede herinneringen aan. Dit boek is niet meer of minder dan een eerbetoon aan de keuken van “ons” moeder (of zelfs grootmoeder) en wat mij betreft wederom een schot in de roos.

Per moeder, gerangschikt van oud naar jong (°1922 tot °1976) en geportretteerd in eigen keuken, krijg je een kort verhaaltje, enkele recepten en een handvol foto’s. De meeste recepten klinken bekend in de oren en variëren van kervelsoep tot stoofvlees en van coq au vin tot chocoladetaart. De gerechten worden weergegeven zonder moderne styling en gewoon gefotografeerd op het servies en de tafellakens van de moeders zelf. Dat mag een beetje gewoontjes klinken maar het ziet er wel allemaal heel knap uit.* Bij Homarus weten ze een idee perfect uit te werken. Ik ben al een tijdje fan en als ze zo bezig blijven zal dat niet snel veranderen.

Veertig moeders, 120 recepten en 172 prachtige foto’s verspreid over 320 pagina’s voor een adviesprijs van 29.95 €. (cera vennoten kunnen het boek voor slechts 10 € in huis halen) In de Kempen zouden ze zeggen dat je voor die prijs niet gekloot kunt zijn.

Als toemaatje krijg je trouwens nog 15 bladzijden geschiedkundige informatie bij de recepten. Het verhaal achter de gerechten met andere woorden dat toont dat België wel degelijk een culinair erfgoed heeft om trots op te zijn.

* Een gouden tip: begin niet in het boek te bladeren tijdens je lunchpauze want je krijgt direct een razende honger! Hier op het werk werd er dan ook gelachen met mijn “kijk, wat een lekkere foto’s”.

4 opmerkingen:

Sarah zei

inderdaad een supergoeie invalshoek.. hm misschien een ideetje voor ons mama bij kerstmis..! merci voor de tip!

natsalie zei

super!
bij mij zou het wel over ons (groot)moeder gaan, want zij kookte nog tot zo'n 5 jaar geleden voor heel de familie, de lekkerste, gewone keuken.

'roodmoes', konijn, kroketten, wafels, gelei, vlaai, zelfs soep, heeft ze zolang ze kon voor heel de familie klaargemaakt. Met als gevolg dat mijn mama dan ook niet zo'n echte keukenprinses is (de laatste keer dat ze voor mij soep maakte vond ze het bijvoorbeeld niet echt nodig om peper en zout te gebruiken...).
Langs de andere kant ben ik dan ook wel opgegroeid met altijd vers eten op tafel. Bij ons geen diepvrieskroketten, of voorverpakte diepvriesgroenten, of asperges uit een glazen pot, of wortelen uit blik. Dat was SCHANDE om dat op tafel te zetten.

Danku ma-ke voor het al het lekkere eten dat ge de afgelopen 90 jaar (voor mij maar 30) voor ons hebt klaargemaakt! En danku om het plezier van koken, en vooral ook het opeten daarna, aan mij hebt doorgegeven.

Sid Frisjes zei

De soezen van ons bomma zaliger waren de beste ooit. Op zondag als we met heel de familie naar de grootouders gingen was het om ter snelst naar de kelder om te zien of ze er verse soezen had verstopt. Frikandellen met kriekskes en de zelfgemaakte kroketten waren ook klassiekers. Dringend op zoek naar de familierecepten!

Ruben zei

Ik heb het boek ondertussen ook gekocht, en het is echt heel mooi met de portretten en de zeer persoonlijke recepten.

Ook de geschiedenis van een aantal gerechten is een zaligheid om te lezen, maar dat is misschien omdat ik een voorliefde heb voor "de gewone dingen des levens in het verleden" :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...