dinsdag, maart 06, 2007

Mitraillette

Gisteren nog eens even afgezakt naar Brussel om een uitermate gesmaakt optreden van Klaxons bij te wonen. Meer over het optreden ongetwijfeld op Blitzkriegnoise want Coolinary is nog steeds geen muziekblog en daarom gaan wij het lekker hebben over de mitraillette.

Neen, hier geen schaamteloze reclame voor één of andere wapenlobby, maar wel een stukje over een welbepaald broodje lekkers. Je neemt een stokbrood en snijdt dit doormidden. Vervolgens beleg je dit met sla en eventueel ajuin, vlees naar keuze (veelal wordt er een hamburger genomen), saus en frieten… een complete maaltijd tussen een broodje, dat is een mitraillette! Voor zover ik weet is dit broodje deluxe enkel (of vooral) te verkrijgen over onze taalgrens want in onze contreien kom je het “eigenlijk feitelijk” weinig tot niet tegen. Vandaar ook dat wij, als we de gelegenheid krijgen, in het Brussels wel eens in Fritland te vinden zijn.

Creatief zijn we alleszins wel met onze nationale trots want buiten frieten te eten met een ongezond grote kwak mayonaise, tussen een broodje heb ik nog al opmerkelijke dingen gezien.

Zo heb ik in Retie ooit mensen geweten die geen zout maar wel suiker op hun frieten deden. Frieten op getoast brood, I’ve seen it happen (weliswaar in de UK). Met stip op één wat betreft onorthodoxe manier om frieten te eten is wat mij betreft toch wel de combinatie frieten en ei. Een gebakken ei op je frieten… ik zou het niet direct proberen maar ik ken mensen die dat doen. Aangezien ze dan dat ei nog moesten bakken was binnen de kortste keer ook de omschakeling van een gebakken naar een rauw ei gemaakt, yuk.

9 opmerkingen:

natsalie zei

frieten met een gebakken ei is echt lekker. ik doe er dan wel altijd ketchup bij ipv mayo.

Catweazle zei

in de frituur aan het begeinhof kan je een 'stoomboot' krijgen. Dit weekend nog eentje gaan halen. Dus ja, gewoon in Turnhout, op 2 minuten stappen: een mitraillette onder een andere naam, maar wel gewoon hetzelfde.

Sid Frisjes zei

Hallo kroket, als dat geen goed nieuws is... Hoe ver is dat fietsen van de Gevartiusstraat en mag ik het toch een mitraillette noemen zijn mijn enige vragen!

Sid Frisjes zei

Huh? dat staat er toch ook zo???
Die schoolmeesters toch!

Sarah zei

Ik vind stoomboot wel een jeanetterige naam. Geef toe, mitraiLLette klinkt toch tien keer beter???

E. Stilker zei

Hier in Québec is de nationale trots (ja, want tegenwoordig zijn ze een natie binnen een natie) Poutine (spreek uit: poetsien). Frietjes royaal overgoten met BBQ saus (bruine "gravy") en met stukjes kaas. Dit allemaal goed vermengd zodat de frietjes zompig zijn en kaas half aan het smelten.
Enkel aan te raden na een nachtje stappen of bij -30C !

Michiel zei

In Brugge is er ook een frietkot (La Vita, aan het Zand) waar er al jaren mitrailletttes te krijgen. Stokbrood + sla en tomaat + mexicano (veel beter dan gewone hamburgers!) + saus naar keuze voor €3.5. Wat wil je nog meer!

Bjorn zei

Mijn schoonvader eet ook altijd een rauw ei over zijn frieten, door de warmte van de frieten smaakt dat blijkbaar lekker. Maar ik heb het nog nooit gegeten want smakkelijk ziet het er in elk geval niet uit.

Ik woon dicht tegen de Waalse grens en hier is een mitraillette in de frituren wel te verkrijgen.

Yasmine zei

In Marokkaanse broodjeszaken verkopen ze ze al een eeuwigheid. Meestal kan je dan kiezen tussen: met versgebakken kip, lams, scampi, hamburger, vis of zelfs gefrituurde calamares, daarbij dan wat sla, komkommer, tomaatjes, geraspte worteltjes, goudgebakken frietjes en daarop een flinke kwak saus naar keuze :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...